Ahad, 10 Mei 2020

Banyakkan Sedekah Di Bulan Ramadan

Banyakkan Sedekah Di Bulan Ramadan

Kedatangan bulan Ramadan setiap tahunnya tak henti menjadi penghibur hati orang mukmin.

Bagaimana tidak, banyak keutamaan ditawarkan di bulan ini. Pahala digandakan, ampunan Allah bertebaran memenuhi setiap ruang dan waktu. Seorang yang menyadari kurangnya bekal yang dimiliki untuk menghadapi hari penghitungan kelak, akan menghayati Ramadhan sepenuh hati

Dalam musim PKP ( Perintah Kawal Pergerakan) semua rakyat diminta tinggal dirumah masing- masing kecuali beberapa bidang pekerjaan tertentu dibenarkan beroperasi dengan syarat yang ketat.

Maka dalam keadaan yang sukar ini ramai dikalangan rakyat tidak bekerja dan hilang sumber pendapatan. Maka sempena bulan Ramadan ini untuk mereka yang berkemampuan bantulah dan keluarkan sedekah kalian untuk mereka yang memerlukan. Inilah masanya sumbangan kalian cukup bermakna

Mukmin sejati itu seorang dermawan , salah satu pintu yang dibuka oleh Allah untuk meraih keuntungan besar dari bulan Ramadan adalah melalui sedekah.

Islam sering menganjurkan umatnya untuk banyak bersedekah. Dan bulan Ramadan, amalan ini menjadi lebih dianjurkan lagi. Dan demikianlah sepatutnya akhlak seorang mukmin, yaitu dermawan. 

Allah dan Rasul-Nya memerintahkan bahkan memberi contoh kepada umat Islam untuk menjadi orang yang dermawan serta pemurah. Ketahuilah bahwa kedermawanan adalah salah satu sifat Allah Ta’ala,

 Sebagaimana hadis:

إن الله تعالى جواد يحب الجود ويحب معالي الأخلاق ويكره سفسافها

“Sesungguhnya Allah Ta’ala itu Maha Memberi, Ia mencintai kedermawanan serta akhlak yang mulia, Ia membenci akhlak yang buruk.”

(HR. Al Baihaqi, di shahihkan Al Albani dalam Shahihul Jami’, 1744)

Dari hadis ini demikian dapat diambil kesimpulan bahawa kikir dan bakhil adalah akhlak yang buruk dan bukanlah akhlak seorang mukmin sejati. Begitu juga, sifat suka meminta-minta, bukanlah ciri seorang mukmin. Bahkan sebaliknya seorang mukmin itu banyak memberi.

Sebagaimana sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam:

اليد العليا خير من اليد السفلى واليد العليا هي المنفقة واليد السفلى هي السائلة

“Tangan yang di atas lebih baik dari tangan yang di bawah. Tangan di atas adalah orang yang memberi dan tangan yang dibawah adalah orang yang meminta.” 

(HR. Bukhari no.1429, Muslim no.1033)

Selain itu, sifat dermawan jika di dukung dengan tafaqquh fiddin, mengilmui agama dengan baik, sehingga terkumpul dua sifat yait u alim dan juud (dermawan), akan dicapai kedudukan hamba Allah yang paling tinggi.

 Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

إنَّما الدنيا لأربعة نفرعبد رزقه الله مالاً وعلماً فهو يتقي فيه ربه ويصل فيه رحمه، ويعلم لله فيه حقاً فهذا بأفضل المنازل

“Dunia itu untuk 4 jenis hamba: Yang pertama, hamba yang diberikan rezeki oleh Allah serta kepahaman terhadap ilmu agama. Ia bertakwa kepada Allah dalam menggunakan hartanya dan ia gunakan untuk menyambung silaturahim. Dan ia menyadari terdapat hak Allah pada hartanya. Maka inilah kedudukan hamba yang paling baik.” 

(HR. Tirmidzi, no.2325, ia berkata: “Hasan shahih”)

Firman Allah SWT maksudnya.

 "Sesungguhnya orang- orang yang bersedekah, sama ada laki-laki mau pun perempuan dan meminjamkan kepada Allah pinjaman yang baik, niscaya akan dilipat-gandakan ganjaran kepada mereka dan bagi mereka pahala yang banyak.” 

(Surah Al Hadid ayat 18) 

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Sedekah dapat menghapus dosa sebagaimana air memadamkan api.” 

(HR. Tirmidzi, disahihkan Al Albani dalam Sahih At Tirmidzi, 614) 

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Sedekah akan memadamkan api siksaan di dalam kubur.” 

(HR. Thabrani, disahihkan Al Albani dalam Sahih At Targhib, 873) 

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, "Sesiapa yang menjamu makanan untuk berbuka bagi orang yang berpuasa, pahalanya sama seperti pahala orang berpuasa, iaitu pahala orang berpuasa yang tidak dikurangkan walau sedikit".

(HR al-Tirmizi) 

Diceritakan oleh Ibnu Abbas radhiallahu’anhuma, "Nabi SAW adalah manusia paling dermawan dan kemuncak sifat dermawan baginda itu ditunjukkan pada bulan Ramadan."

 (HR Bukhari) 

Oleh itu hulurkanlah sedekah kalian terus kepada orang miskin atau  golongan yang hilang sumber pendapatan kerana bekerja sendiri atau mereka yang mendapat upah harian. Ataupun melalui ngo kebajikan yang mengagihkan sumbangan kepada masyarakat.

Sekian, Wassalam 
11052020

# Bersedekah Di Bulan Ramadan #

Tiada ulasan:

Catat Ulasan